Практична підготовка здобувачів вищої освіти

Якісна практична підготовка – невід’ємна складова професійного становлення майбутнього тренера. Практична підготовка входить до переліку освітніх компонентів, які здійснюються в закономірній послідовності упродовж усього періоду навчання здобувачів вищої освіти освітнього ступеня бакалавр за спеціальністю 017 Фізична культура і спорт. 

Актуальним завданням сучасної вищої освіти є формування майбутніх фахівців, відповідальних за духовний, економічний розвиток суспільства, які володітимуть компетентностями в різних галузях життя, здатних розвиватися у полі професійної діяльності, розширювати власний досвід, створювати нові знання і цінності, наголошується у документах :

Закон України «Про фізичну культуру і спорт». К., 1994. 22 с. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/;

Концепція Загальнодержавної програми «Здоров’я 2020: український вимір» на 2012–2020 роки..https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/.;

Наказ Міністерства молоді та спорту України від 10.06.2014 №1851 «Про Порядок забезпечення закладів фізичної культури і спорту спортивним обладнанням, спортивним інвентарем та встановлення строків їх використання»;

Наказ Міністерства молоді та спорту України від 17.01.2015 №67 «Про організацію навчально-тренувальної роботи дитячо-юнацьких спортивних шкіл»;

Наказ Міністерства молоді та спорту України від 30.07.2013 №37 «Про затвердження Типових штатних нормативів дитячо-юнацьких спортивних шкіл»;

Наказ Міністерства України у справах сім’ї, молоді та спорту від 13.05.2009 №1591 «Про затвердження переліку документів, які повинна мати дитячо-юнацька спортивна школа»;

Наказ Міністерства України у справах сім’ї, молоді та спорту від 18.05.2009 №1624 «Про організацію навчально-тренувальної роботи дитячо-юнацьких спортивних шкіл» ;

Наказ Міністерства України у справах сім’ї, молоді та спорту від 30.07.2009 №2693 «Про затвердження Положення про надання категорій дитячо-юнацьким спортивним школам» ;

Наказ Міністерства України у справах сім’ї, молоді та спорту від 05.06.2006 №1861 «Про затвердження форм звітності №5-ФК, №5-ФК (зведена) про діяльність дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву та Інструкцій щодо їх заповнення» ;

Наказ Міністерства України у справах сім’ї, молоді та спорту від 26.08.2009 №3025 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо визначення рівня виконання вимог, яким повинна відповідати дитячо-юнацька спортивна школа для одержання відповідної категорії;

Наказ Міністерства України у справах сім’ї, молоді та спорту та Міністерства освіти і науки України від 19.06.2009 №2128/540 «Про затвердження форми свідоцтва про закінчення дитячо-юнацької спортивної школи та особистої картки спортсмена»;

Положення про ДЮСШ. https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/; https://zakon.rada.gov.ua/laws/sho.

Практична підготовка факультету ЗФКіС

ОПП ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА І СПОРТ

Першого (бакалаврського) рівня вищої освіти

за спеціальністю: 017 Фізична культура і спорт

галузі знань: 01 Освіта / Педагогіка

освітня кваліфікація: Бакалавр фізичної культури і спорту

Ознайомча практика (4 семестр 2 курсу)

Метою вивчення навчальної дисципліни «Ознайомча практика» полягає в ознайомленні здобувачів із системою та станом роботи в сучасних спортивно-освітніх установах і закладах додаткової освіти, що мають необхідне матеріально-технічне оснащення та кваліфіковані тренерсько-педагогічні кадри; формування стійкого професійного інтересу до обраної спеціальності. Зокрема, сприяння якісної підготовки студентів до самостійного і творчого виконання основних професійних функцій тренера-викладача дитячо-юнацьких спортивних шкіл різного профілю, формування професійних компетентностей та особистісних якостей майбутнього фахівця у відповідності до сучасних вимог.

Основними завданнями ознайомчої практики є ознайомлення студентів з системою, реальними умовами та змістом і структурою діяльності тренера з обраного виду спорту; поглиблення набутих знань, умінь студентами з теоретичних і практичних дисциплін, формування здатності використовувати уміння для вирішення конкретних завдань професійної діяльності; сприяння накопиченню студентами досвіду тренерської діяльності, прояву комунікативних, конструктивних та організаторських умінь; формування професійно значущих якостей особистості, дослідницького підходу до професійної діяльності; розвиток професійної культури.

Захист та підведення підсумків ознайомчої практики студентів 2 курсу спеціальності 017 Фізична культура і спорт, МЕГУ імені академіка Степана Дем'янчука проведено у формі звітної підсумкової конференції.

Здобувачі опанувавши дисципліну «Ознайомча практика», засвоїли особливості впровадження щоденних стратегій та інноваційних технологій, а саме: як здійснювати навчання руховим діям та розвиток рухових якостей людини в умовах різних форм організації занять фізичними вправами; як здійснювати заходи з підготовки спортсменів, організації й проведення спортивних змагань; як демонструвати готовність до зміцнення особистого та громадського здоров'я шляхом використання рухової активності людини та інших чинників здорового способу життя, проведення роз’яснювальної роботи серед різних груп населення; як застосовувати у професійній діяльності знання анатомічних, фізіологічних, біохімічних, біомеханічних та гігієнічних аспектів занять фізичною культурою і спортом; як знати та розуміти сутність, принципи, методи, форми та організацію процесу навчання і виховання людини; як застосовувати набуті теоретичні знання для розв’язання практичних завдань та змістовно інтерпретувати отримані результати.

Практична підготовка факультету ЗФКіС

Першого (бакалаврського) рівня вищої освіти

за спеціальністю: 017 Фізична культура і спорт

галузі знань: 01 Освіта / Педагогіка

освітня кваліфікація: Бакалавр фізичної культури і спорту

Тренерська практика (6 семестр 3 курс)

Мета і зміст тренерської практики полягають в опануванні студентами сучасних методів і форм організації роботи тренера з виду спорту, формуванні на базі отриманих знань навичок і умінь, необхідних для здійснення професійної діяльності, прийняття самостійних рішень, творчого використання своїх знань у практичній діяльності. Поставлена мета досягається шляхом:

1) ознайомлення студентів зі структурою і змістом роботи в державних спортивних організаціях –  СДЮШОР, ДЮСШ, ШВСМ, що є базами практики;

2) створення цілісного уявлення про зміст і характер тренерської діяльності (організаційна, виховна, навчально-спортивна, науково-дослідна, адміністративно-господарча, суддівська та представницька);

3) формування стійких навичок з організації, планування та проведення навально - тренувального процесу, а також контролю за його ефективністю;

4) навчання студентів передових методів організації і планування діяльності тренера з обраного виду спорту.

У Законі України «Про вищу освіту» пріоритетними завданнями національної системи освіти є: забезпечення умов для оволодіння системою знань, причому не просто набуття студентами теоретичних знань у певній галузі, а що не менш важливо - підготовка молоді до подальшої практичної професійної діяльності, випуск конкуренто спроможних на світовому ринку праці фахівців. Це передбачає виховання у студентів під час навчання у закладах вищої освіти незалежних від викладача практичних навичок пошуку необхідної інформації, формування високої відповідальності студента за результати своєї навчальної, наукової та творчої діяльності.

Фахівець із фізичної культури і спорту має бути здатним засвоювати і реалізовувати досягнення світової цивілізації у своїй професійній діяльності, оволодіти сучасною методологією обґрунтування рішень і вибору стратегії діяльності з урахуванням загальнолюдських цінностей, особистісних, суспільних, державних та виробничих інтересів, а також уміти пристосуватись до ринкових відносин на рівні участі в роботі організацій різних форм власності. Він може виконувати типові практичні та загального характеру прикладні професійні завдання, а отже має добре орієнтуватись як у теоретичних, так і прикладних проблемах фізичної культури і спорту, та має бути здатним до проведення науково-практичних досліджень у цій спеціальності.

У сфері професійної діяльності здобувача вищої освіти вирізняється науково-дослідна та практична робота. Майбутній фахівець із фізичної культури і спорту повинен володіти професійними знаннями в спеціальності 017 фізичної культури і спорту, вміти застосовувати ці знання в своїй професійній діяльності.

Тренерська практика є однією з основних форм освітньо-професійної підготовки здобувачів, органічною складовою педагогічного процесу у закладі вищої освіти, що забезпечує поєднання теоретичної підготовки майбутніх фахівців та набуття ними досвіду практичної роботи зі своєї спеціальності.

Тренерська практика - необхідний етап в підготовці майбутніх фахівців спеціальності 017 фізичної культури та спорту. Вона проходить в умовах максимально наближених до справжніх умов майбутньої професійної діяльності і спрямована на закріплення знань теоретичного курсу з теорії спортивного тренування та теорії і методики обраного виду спорту, а також теорії і методики викладання спеціальних дисциплін.

Тренерська практика студента зорієнтована на практичне пізнання закономірностей і принципів професійної діяльності,  сприяє інтеграції знань у практичну діяльність. Практична діяльність спонукає здобувачів вищої освіти до пошуку питань щодо змісту, методів і форм професійної діяльності в галузі фізичного виховання і спорту, а саме виконання обов’язків тренера з обраного виду спорту.

Практична підготовка факультету ЗФКіС

Першого (бакалаврського) рівня вищої освіти

за спеціальністю: 017 Фізична культура і спорт

галузі знань: 01 Освіта / Педагогіка

освітня кваліфікація: Бакалавр фізичної культури і спорту

Виробнича практика за профілем майбутньої професії  (8 семестр 4 курс)

Освітня професійна програма «Фізична культура і спорт» спеціальності 017 Фізична культура і спорт першого (бакалаврського) рівня передбачає проходження виробничої практики за профілем майбутньої професії  в дитячо-юнацьких спортивних школах, дитячо-юнацьких спортивних школах з інвалідністю, спортивних клубах, спортивних секціях, громадських організаціях; фітнес клубах, спортивно-оздоровчих клубах, клубах атлетичної гімнастики в якості тренера-викладача з обраного виду спорту. Здобувачі проходять практику на 4 курсі у 8 семестрі в якості тренера-викладача з обраного виду спорту. Під час проходження практики виконують організаційну, навчальну, виховну, профорієнтаційну роботу. Тривалість практики складає 10 тижнів. Після проходження виробничої практики за профілем майбутньої професії здобувачі складають залікову документацію. Підсумком проходження ї практики є диференційний залік.

Мета освітнього компонента «Виробнича практика за професійним спрямуванням» полягає у набутті та закріпленні здобувачами практичних умінь та навичок організації та проведення тренувальних занять з обраного виду спорту в ДЮСШ, ДЮСШ з інвалідністю, спортивних клубах, федераціях, спортивних секціях, спортивно-оздоровчих та фітнес клубах, клубах атлетичної гімнастики, громадських організаціях зі спортсменами груп спортивного вдосконалення.

Основні завдання виробничої практики за професійним спрямуванням;

  • поглибити та закріпити отримані студентами знання, формувати уміння їх практичного застосування при вирішенні конкретних завдань;
  • формувати та розвивати вміння, навички та професійно значущі якості особистості;
  • виховувати у здобувачів стійкий інтерес до професії тренера-викладача з виду спорту, потреби у самоосвіті, творчого підходу до самостійної тренерської діяльності;
  • ознайомити студентів з передовим досвідом роботи видатних тренерів та навчити їх використовувати цей досвід у самостійній робот
Практична підготовка факультету ЗФКіС

Бази практик:

  1. Відокремлений підрозділ громадської організації «Федерація рукопашу гопак України».
  2. Комунальний заклад «Обласна школа вищої спортивної майстерності» Рівненської обласної ради.
  3. Спеціалізована дитячо-юнацька спортивна школа олімпійського резерву № 2.
  4. Дитячо-юнацька спортивна школа № 4, м. Рівне
  5. Комунальний заклад «Рокитнівський центр з фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю».
  6. Комунальний заклад «Рівненська обласна дитячо-юнацька спортивна школа осіб з інвалідністю» Рівненської обласної ради.
  7. Рівненський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – спеціалізована спортивна школа № 26 Рівненської міської ради.
  8. Зорянська дитячо-юнацька спортивна школа Зорянської сільської ради Рівненської області.
  9. Комунальний заклад «Сарненська дитячо-юнацька спортивна школа Рівненської області.
  10. Обласна комплексна дитячо-юнацька спортивна школа «Авангард», м. Рівне.
  11. Рівненська обласна комплексна дитячо-юнацька спортивна школа № 2 «Спартак».
  12. Дитячо-юнацька спортивна школа  Дубенської міської ради.
  13. Дитячо-юнацька спортивна школа № 3 Рівненської міської ради.
  14. Комунальний заклад «Рівненський регіональний центр з фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю «Інваспорт» Рівненської обласної ради.
  15. Дитячо-юнацька спортивна школа №5, місто Рівне, Рівненської міської ради.
  16. Комунальний заклад «Сарненська дитячо-юнацька спортивна школа Рівненської області.
  17. Костопільський дитячо-юнацька спортивна школа Костопільської міської ради.
  18. Заклад об’єднання громади Рівненська обласна комплексна дитячо-юнацька спортивна школа «Колос».
  19. Заклад об’єднання громадян комплексна дитячо-юнацька  спортивна школа «Юний динамівець», місто Рівне.
  20. Комунальний заклад «Обласна спеціалізована дитячо-юнацька спортивна школа олімпійського  резерву» Рівненської обласної ради.
  21. Громадська організація «Рівненська обласна асоціація таеквандо».
  22. Дитячо – юнацькою спортивною школою №1, Рівненської міської ради.
  23. Рівненська обласна організація «Динамо» фізкультурно-спортивного товариства «Динамо» України.
  24. Громадська організація федерація змішаних єдиноборств ММА Рівненської області
  25. Комунальний заклад «Комплексна дитячо-юнацька спортивна школа» Березнівської районної ради, Рівненської області.
  26. Комунальний заклад «Комплексна дитячо-юнацька спортивна школа» Гощанської районної ради, Гощанського району Рівненської області.
Методичні рекомендації
Методичні рекомендації щодо проходження ознайомчої практики
Методичні рекомендації щодо проходження тренерської практики
Методичні рекомендації щодо проходження Виробничої практики за профілем майбутньої професії